uppgifter


Grupparbete i baslag 1:
 till gruppträff den 6 oktober:
 Uppgift:

Presentation av varandra i gruppen.
Organisation av besök i varandras verksamhet.

Diskussion och reflektion om barns skapande och atelieristans roll. Ta med och lyft upp tankar och reflektioner från Tarjas  seminarium.
Hur kan atelieristan bidra till att barns utforskande blir utifrån barns perspektiv och vilken relation kan atelieristans arbete ha i den
pedagogiska verksamheten. Reflektera tillsammans och enskilt och skriv i er blogg.



Vi ses igen på bloggen och  den 3 november
// Mia Andersson



Grupparbete i baslag 2:   gruppträff den 24 november:



 Uppgift:

Diskussion om projektarbete och ateliern som pedagogisk miljö. Vilka material och hur kan miljöns utformning bidra till att barns estetiska läroprocesser blir levande och hålls vid liv?

Hur kan man använda pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att arbeta med ett bildpedagogiskt projekt.

 Reflektera tillsammans och enskilt och skriv i er blogg.



Vi ses igen på bloggen och  den 8 december
// Mia Andersson


Inför Examinationen 8 december
Gruppens reflektioner utifrån höstens arbete

Lyft ut och sammanfatta gruppens reflektioner utifrån er möten, seminarier, litteratur, gruppdiskussioner/uppgifter och workshops som ägt rum under terminen.
Fundera över hur man i praktiken kan använda sin nyvunna kunskap!
Ni kommer att gruppvis få beskriva hur tankar och diskussioner gått i gruppen, detta blir ett tillfälle för gemensam reflektion.


Inför arbetet med bloggen den 15 december:
Lyft exempel i din blogg utifrån gruppträffarna där du känner att du hittat viktiga ingångar.  Kanske har du fått nya tankar, blivit bekräftad, gått i motstånd mot eller något annat som känns viktigt utifrån Atellieristans roll och din utveckling.

Vi ser fram emot en spännande kväll
Marie & Mia



Inividuell uppgift
Atelierista kursen 2011-2012



Introducera  ett material för en liten grupp barn eller enskilt.
Om du har möjlighet, gärna små barn, 1 till 2 år.
Använd cirkelmodellen:  aktivitet – dokumentation – reflektion – planering – aktivitet
Modellen finns i ”Läroplanen på fickan” t.ex.
Skriv på bloggen om uppgiften.
Uppgiften skall vara klar tills vi ses nästa gång 23/2 2012.

Hälsningar Stina